Az
embertragédiája (1861)
Arany János
véleményezése mellett készült el. Témáját tekintve a bűnbeesés és az
édenkertből való kiűzés történetét dolgozza fel. A teremtés történet csak a mű kerete, a
lényegi tartalmat Lucifer és az Úr konfliktusa adja. Műfaja drámai költemény,
emberiség- vagy könyvdráma. Ez a műfaj az emberiség örök kérdéseire keres
válaszokat, a líra és a dráma mű nemeinek sajátosságait vegyítve Madách
külföldi műveket vett alapul Az embertragédiája megírása során: Dante: Isteni
színjáték, Goethe: Faust. A mű kétszintes dráma: túlvilág és a mindennapi
életszintjén játszódik. A drámai
szituációt nem a szereplők cselekvései, hanem e két világ közötti feszültség
hozza létre.
Történelemértelmezés:
A történet alapvázát a teleologikus történelemszemlélet
adja, amely szerint a történelem meghatározott célnak alárendelten halad
lineárisan előre. Madách saját
korának eszméit vizsgálja a műben. Legfontosabb filozófiai eszméi a hegeli
filozófia, ebből a tézis- antitézis-szintézis elve. Madách eltér az eredeti
elmélettől abban, hogy a szintézis nem egy magasabb szintű etikai minőség
hordozója, nem fejeltebb, hanem csak más. Korának természettudományos
elméleteit is megfogalmazza: Ilyen a
frenológia, vagyis a koponya alkata határozza meg az ember jellemét és
képességeit, illetve az entrópia-elmélet, vagyis a Nap kihűlése következtében a
Föld pusztulásáról szóló tan. Harmadik eszmei iránya a szocialista tanok, ebből
a legjelentősebb Fourier utópikus szocialista tanai a jövő társadalmáról. Hegel
történelemfilozófiája szerint minden történeti korszakot egy-egy vezéreszme
határoz meg. Egy eszme megjelenik, kibontakozik, de a megvalósulása során
eltorzul, a visszájára fordul, és ebből az ellentétből egy új eszme születik.
Az eszmék az emberiség múltjában, Madách jelenében és az elképzelt jövőben
fejtik ki hatásukat. A történeti színek alapkonfliktusa az Ádám által képviselt
nagy, szent eszme és az eszméket eltorzító gyakorlat közti összeütközés. Ádám
hisz a nagyszerű eszmékben, küzd is értük, de mindig csalódni kényszerül
bennük.
Létértelmezés:
Ádám a történelem
csomópontjain végighaladva folyamatosan azzal szembesül, hogy az eszme,
amelyért lelkesedik, amint megvalósul, szükségszerűen mindig meg is bukik az
emberi természet, a társadalom törvényszerűségei miatt. A teremtés teljesen
értelmetlennek tűnik, nincsen követhető eszme, az emberi lét nem tart sehova. Luciferrel
szemben az Úr a keretszíneket leszámítva nem szerepel a műben. Ennek oka, hogy
Madách a műben deista filozófiát képvisel. Isten megteremtette a világot, majd
hagyja a maga útján haladni. Ezt fejezi ki "A gép forog, az alkotó
pihen" mondat. Lucifer, Ádám és Éva együtt testesíti meg az emberi
teljességet. Ádám idealista optimizmusa áll szemben Luciferrel, a józanész
pesszimista hirdetőjével, mint a szellemi és a materialista világ kettőssége.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése