József Attila
sorsa egyre reménytelenebbé, kilátástalanabbá vált, költészete viszont egyre
nagyobb magaslatokra jutott. Jellegzetes témakörei kiteljesedtek, tapasztalatait
összefoglalta. Költeményei leegyszerűsödtek, klasszicizálódtak. A tömör
fogalmazásmód egyszerű,de meglepő képek alkalmazását tette lehetővé. Képeiben
jelentéstartalmak ötvöződnek- ez az írói képesség oldja harmonikussá
ellentétektől feszülő költeményeit. Jelentős szerepe van a ritmusnak. A szigorú
forma összetartja személyiségét és a
kifejezendő gondolatatot. Verseiben személyesen átélt,de általános érzület
megfogalmazására törekszik.
Az egyén megoldáskeresése:
- Elmagányosodás ( mind társadalmilag mind magánéletileg)
- A költészetét nem ismerik el ( Se a Nyugat, se a Népi írók)
- Anyagilag bizonytalan a helyzete
- Súlyosbodik az idegbetegsége
Utolsó évek témái:
a)
Magánélet
- Mama-versek: A Mama elvesztésének traumája, egyben a világ elvesztését is jelenti a költészetében. Gyermekként létezésállapota. Kései sirató, Gyermekké tettél
- Szerelem: Gyömrői Edit iránt érzett szerelem visszautasítása utáni tehetetlenséget, kudarcot fogalmazza, meg a Nagyon fáj című kötete. Kozmutza Flórához szintén szerelmi témájú versek szólnak.
- Bűn és büntetés: Úgy érezte, hogy sorsáért egy korábban elkövettet bűne felelős. Kiáltozás, A bűn
b)
Közéleti
versek: A radikalizálódó társadalmi légkör lenyomatai. A költő toleráns, a
szelíd értelem által vezérelt viselkedésminta mellett emel szót. Az
embertelenséggel szembeni legfőbb fegyvere az öntudata. Levegőt! A Dunánál, Thomas
Mann üdvözlése.
c)
Létösszegző
versek: A korszak legösszetettebb témája a rend hiánya világban, az
otthontalanság, a fenyegetettség, és a mindezekre reagáló megfelelő
emberi,erkölcsi magatartás kialakítása.
Tragikus önsors versei:
Tragikus
egyéni sorsával nézz szembe. Gyakori a második személyű, önmegszólító
fogalmazásmód, a szűkszavúság, a végérvényességet sugalló kijelentésmód.
Istenhez fordul ( Nem emel föl) Istenképe szubjektív: a biztonság és a menedék
keresése, valamint a bűn és büntetés kérdése hívja elő. Kóróval jöttél, Talán
eltűnök hirtelen, Íme, hát megleltem hazámat. Életét mérlegelve rádöbben,hogy
nem tudott olyan szabad élette élni,amilyett szeretet volna,mindig ellenállásba
vagy visszautasításba ütközött ( mind társadalmi mind személyes életére igaz).
Levegőt!
(1935)
A
cím sikollyá válik. A versben a Horthy-korszakot jeleníti meg a költő. Olyan
rendről álmodik, melynek az építőkövei az emberek. A szabadság motívumai, képi
az utolsó versszakban jelennek meg.
A Dunánál (1936):
A Duna egyszerre konkrét és jelképes értelmű a
versben. A folyó látványa indítja el a meditációs helyzet felvázolása után a
lírai én gondolatmenetét. A folyó azonban a legősibb bölcseleti attribútum, már
Hérakleitosznál a pantha rei gondolatában az állandóság és változás egységének
kifejezője. A Duna azonban a vers kontextusát tekintve, illetve a költemény
alkalmi jellegéből is következően a környező népek – eltérő történelmi
sorsuktól függetlenül – egységét és egymásrautaltságát is jelképezi. Nem utolsó
sorban azonban kifejezi a József Attila-i szemlélet és világértelmezés
tágasságát is. Rendkívül sokrétű filozófiai–eszmetörténeti gondolatot sűrít
össze a második rész harmadik versszakában József Attila. Éppúgy föllelhetjük
benne a bergsoni időfelfogást a szubjektív és objektív időről, a tudat
mozgófényképes jellegéről, mint ahogy Freud tudatalattiról szóló tanítását,
illetve Jungnak az archetípusról való szemléletét is. A második részt szervező
kép az egy, az egység, a keleti filozófiák tanításához éppúgy kapcsolódik, mint
Plótinosz gondolataihoz, aki mindent az Egyre vezetett vissza. A hellenisztikus
gondolkodónál is a kezdeti ősegységből alakult ki a kettős világ. A harmadik
rész, mely a tárgyból levonható magatartásformát és mintát tartalmazza,
erőteljes kezdősorával a történelmi–szociális egységet hangsúlyozza, 1936-ban,
az erősödő fajelmélet időszakában hittétel az embereket, emberiséget a fajon,
származáson túl összekötő lényegi–nembeli összetartozása mellett. A lírai én
egyúttal föllép a szelektív emlékezet és történelemfelfogás ellen, lett légyen
az osztályszempontból teleologikus, avagy a nemzeteszme jegyében kisajátított.
-
a 1936-os megjelent
Szép Szó különszámában (Mai magyarok régi magyarokról) jelenik meg
-
klasszikus hármas
ódaszerkezet megújítása
-
pindaroszi szerkezet:
strófa – antistrófa – epodosz
-
a vers ritmusa a
gondolatok ritmizáltságához igazodik
-
a Duna-motívum
Adynál is megjelenik (A Duna vallomása, Magyar jakobinus dala)
-
1. rész:
vershelyzet, hangulatkeltés, témamegjelölés
-
konkrét
vershelyzetből meditációs helyzetbe jut el a lírai alany
-
a lírai én
jellegzetes magatartásformája, a szemlélődés és meditáció a világ megértéséhez
adekvát magatartás
-
a 3. versszak végén
fogalmazódik meg a vers tárgya: a múlt, a Duna-menti népek sorsa
-
2. rész:
könnyedebb, szonettre emlékeztető betét
-
a tárgyról vallott
felfogás kifejtése
-
a történelmi
korokat csak távolról visszatekintve lehet értelmezni
-
a jelen történelmét
megítélni nem lehet
-
a jelenben az egyén
apró cselekvésekben oldódik fel
-
mindenki egyre
inkább kötődik a múlthoz
-
„antistrófa”:
szemben áll az első rész lassú hömpölygésével
-
3. rész:
összefoglalás
-
epodosz (rácsapó
egység) – következtetések levonása az első két rész alapján
-
múlt-jelen-jövő
viszonya egymáshoz: a múlt bevallása és számbavétele lehet a kiindulópontja a
jövőbe irányuló jelenbeli cselekvésnek
-
buddhista, taoista,
Szabó Lőrinc-i hatások: „az Ős vagyok”, „lelkes Eggyé így szaporodom”
-
az ember magában
hordozza ellentmondásait
-
hangsúlyos, nem
nemzeti, hanem emberi feladat megfogalmazása: „én dolgozni akarok” -> munka:
értelmes és célirányos emberi cselekvés kifejezője
-
záró sorban József
Attila utolsó agitatív jellegű megnyilatkozása található
-
utolsó vsz.:
nyomatékosított E/1 -> az én szerepét és feladatát hangsúlyozza
Hazám (1937):
A Hazám a népi írók
szociográfiai tevékenységét idéző teljességgel vet számot az ország, a vidék
helyzetével, a liberális demokrácia, a szabad választás eszméjének sürgetése
inkább az urbánus gondolkodókra vall.
-
a Szép szó lap Mi a
magyar most? című különkiadásához készült bevezető; népi–urbánus vita idején
(J.A. urbánusokhoz tart.)
-
7 darabból álló
szonettkoszorú, előd: Kosztolányi
-
a forma fogódzót
jelent a lelki egyensúlyát vesztett költőnek, fegyelmezi
-
ars poetica,
vallomás, lírába párolt szociológia
-
Magyarország
lesújtó helyzetének ábrázolása: „nemzeti nyomor”
-
népi írók
falukutató mozgalmának törekvései jelennek meg
-
átgondolt szerkezet
-
az 1. és 7. szonett
keretet alkot, személyes tartalmat hordoz
-
1. szonett: a
meditációs helyzet felvázolása
-
2. és 6. általános
megállapításokat tartalmaz, tényfeltárás, tárgykifejtés
-
helyzetkép +
útmutatás: „föl kéne szabadulni már”
-
tipikus sorsok,
jelenségek: erőszak, terror, szabad választás hiánya, kivándorlók
-
a nép nem képes
átlátni saját helyzetét, nem képes felnőni magához
-
3-5. kitér a
részletekre: 5.-ben a Munkások megidézése, marxi gazdaságelmélet
-
7. szonett:
mégis-motívum: reformkori sorsódákat idézi; egyén-közösség-emberiség szintek
-
a végén a költő
mégis hűséget fogad hazájának – a legfontosabb feladat a nemzet védelme
fohász: a
klassz. retorika leghatásosabbnak vélt fordulata
Tudod, hogy nincs bocsánat (1937):
Az első két
versszak a kétféle etika szembeállítása, elutasítva a megbánás gyermeki
gesztusát, s vállalva a következményeket. A bűn a személyiség kiteljesítésének
elmulasztása. Az 5., 6., 7., 8. versszak a rossz szerepek felsorolása, melyből
logikusan következik a folytathatatlanság érzése. Az utolsó versszakban
felvillantott lehetőség kettősen értelmezhető. Egyrészt az elvek feladása, azaz
az önfeladás révén lenne folytatható csak az élet, illetve ha a szerelmet
hangsúlyozzuk, akkor az emberi kapcsolatok megtartóereje emelhetne ki a
tragikus léthelyzetből.
-
önfelszólító vers:
Vállald önmagadat!
-
rövid,
szentenciózus, nagyrészt időtlen mondatok
-
alapmondat: „Légy,
ami lennél: férfi”
-
3-4. strófa az
alapvető emberi-társadalmi magatartást határozza meg
-
társadalmi és
etikai felszólítás: „maradj fölöslegesnek, „ezt az emberiséget ... ne vesd meg”
-
rosszul választott
szerepek, költői életút áttekintése
-
nem sikerül saját
erkölcsi mércéjét érvényesítenie
-
társadalmi
korlátokba ütközve mindig ő engedett az elveiből
-
8. versszak: a
társadalmi kitaszítottság lelki kiüresedéssel jár
-
kiderül, hogy bűne
tulajdonképpen a személyiség elvesztése, a konformizmus
-
végleges és
fájdalommentes megoldás lenn az öngyilkosság
-
utolsó versszak
több korábbi verséhez hasonlóan nyitott
-
legutolsó menedék
(a Nagyon fáj-ra utal): „remélj hű szerelmet” – önirónia
-
ritmikus, dalszerű
forma ellentétben áll a komor mondanivalóval
-
a szókincs
törvényszéki tárgyalást idéz: bűn, bizonyság, titok, pör, tanú, vádolni, stb.
Kóróval jöttél... (1937)
A lírai én és a világ tragikus antitézise valójában a világgal, környezettel való nem mindig indokolt konfrontációból fakad. A lírai én a végső szembenézéskor ezt az ellentétet nem háríthatja át a világra mintegy önmagát felmentve az életkudarc alól.
-
önmegszólító
vers; magához beszél
-
létösszegző
vers, noha nincs benne konkrét életrajzi elem
-
párbeszéd 2 énje
(gyerek + felnőtt) között
-
vers csaknem
egész kép-, szókincsét gyermekkor világából meríti
Gyerek
-
dacos, szemben
áll a világgal
-
nem küzd, csak
felesel ® passzív
-
nagyravágyó,
ugyanakkor kiszolgáltatott és reménytelen
-
kreatív gyerek,
aki meg akarja változtatni a világot
Felnőtt
-
mindent tud
-
gúnyos, ironikus
-
mindennapokból
kérdez rá gyerekvilágra
Szerkezet
-
1-2. vsz.: - epikusabb, leíróbb
- születés, majd gyerekkor meséi
- beteljesítetlen vágyak
- fák tövén bolondgomba: kicsi ®¬ nagy
- mostani J. A.: bolond, más, nem hétköznapi; magányos, kiszolgáltatott
- viszonya a világhoz: csak elpusztítani akarják
- 7 Torony: reménytelen rabság szimbóluma
- születés, majd gyerekkor meséi
- beteljesítetlen vágyak
- fák tövén bolondgomba: kicsi ®¬ nagy
- mostani J. A.: bolond, más, nem hétköznapi; magányos, kiszolgáltatott
- viszonya a világhoz: csak elpusztítani akarják
- 7 Torony: reménytelen rabság szimbóluma
-
3-5. vsz.: - váltás ® elkezd kérdezni; gúnyos kérdéssor
- keresi az okokat, miért ilyen az élete
- keresi az okokat, miért ilyen az élete
-
3. vsz.: - ember-világ = tiszta- koszos
- ember még a tárgyaknak is kiszolgáltatott
- utolsó kérdés: megválaszolhatatlan
- ember még a tárgyaknak is kiszolgáltatott
- utolsó kérdés: megválaszolhatatlan
-
4. vsz.: - teljesen kiadta belső világát verseiben
- „... kitakartad”: költő őszintén, nyíltan vall magáról ® sebezhetővé válik
- teljesen kiadta magát; mégsem ért el semmit
- „Hány hét a világ?” ® hétköznapi nyelvből bevett elem; nem vár rá választ
- „... kitakartad”: költő őszintén, nyíltan vall magáról ® sebezhetővé válik
- teljesen kiadta magát; mégsem ért el semmit
- „Hány hét a világ?” ® hétköznapi nyelvből bevett elem; nem vár rá választ
-
5. vsz.: - közösséghez való kapcsolata: teljes társtalanság
- „bujdokoltál” ® harcolni sem tud
- ha aktívan kapcsolódni akar a világhoz, akkor szeretnie v. ellene harcolni kell ® ő egyikre
- „bujdokoltál” ® harcolni sem tud
- ha aktívan kapcsolódni akar a világhoz, akkor szeretnie v. ellene harcolni kell ® ő egyikre
sem képes
- „se késed, se kenyered” ® semmid sincs
- „se késed, se kenyered” ® semmid sincs
-
Zárás: - újra
epikus nyugalom
- elemzi magatartását; magyarázni próbálja, miért futott élete zátonyra
- saját magának hibáztatása lassan a világgal szembeni keserű váddá alakul át
- együgyű gyermekes kívánságok jogos, nagy emberi vágyakká
- elemzi magatartását; magyarázni próbálja, miért futott élete zátonyra
- saját magának hibáztatása lassan a világgal szembeni keserű váddá alakul át
- együgyű gyermekes kívánságok jogos, nagy emberi vágyakká
emelkednek
- újra 7 Torony, de szórend változik ® kitörés lehetetlen
- „hajtsd le fejed”: halál; értelmetlen az élete. Fájdalommal veszi tudomásul értelmes emberi
- újra 7 Torony, de szórend változik ® kitörés lehetetlen
- „hajtsd le fejed”: halál; értelmetlen az élete. Fájdalommal veszi tudomásul értelmes emberi
élet lehetetlenségét
Talán eltűnök hirtelen... (1937)
A
mindenfajta konkrét életrajzi mozzanattól mentes költemény a legősibb
metaforikát és toposzokat használva szembesíti egymással a 3 idősíkot.
Értékhiányos, eltékozolt és elpazarolt múltból – annak jelenbeli felismerése
után – nem fakadhat értéktelített, reményteli jövő.
-
költő
léttörténetének összefogása, értelmezése
-
egyén
szembekerül végességének tényével; megvizsgálja, tudott-e élni az élet
nyújtotta lehetőségekkel
-
időszembesítés:
múlt, jelen, jövő (jelen állapotából és a jövő távlatából, jelen és jövő
szempontjából értékeli a múltat)
-
szerkezetet is
idő határozza meg
-
nem lineáris,
hanem spirális (folytonosan visszatérő) láncszerkesztés
-
logikai
felépítés: tétel-érvelés-következtetés
-
negatív jövő
minősíti múltat; annak tényeit léttörténet lényegévé válogatja össze
-
negatív jövő és
múlt ® jelen is negatív
Nagyon fáj (1936)
A
Nagyon fáj verseire - s a következőkre - igen jellemző, hogy a leggyakoribb
hasonlata: „Mint gyermek, aki...” A kuplészerű, vérfagyasztóan cinikus ritmusú
első versben elmondja, hogy kávézni hívja ismerőseit, s meggyónja: ölt. Megölte
az apját. Van valami e vers hangjában, ami távolról a Nincsen apámra
emlékeztet. Ami ott húszesztendős fenyegetés volt: „ha kell, embert is ölök”,
az itt a harmincegy évesnek nyomasztó bűntudata. A Nagyon fáj egy megnyomott és
veszendő ember sikolya, kapálózása, terápiája, mérge, dühöngése, csitulása,
felsírása, önelemzése, betegségértelmezése. A pszichoanalízis fordította
figyelmét a gyermekségére, hogy ott, az árvaságban, s még előbb keresse
szövevényes bajának okát.
A
Nagyon fáj az egyik legősibb lírai műfajt, az átokverset
eleveníti fel. Az artikulálatlan fájdalom kimondásához megtalált forma segít
kimondani azt, ami túl van a kimondhatóságon.
-
szerelmi
kiszolgáltatottság, elállatiasodás
-
a szerelem a testi
szükséglet szintjére süllyed
-
„Kettős teher s
kettős kincs, hogy szeretni kell”
-
a vers egyértelműen
Gyömrői Editnek szól, noha semmilyen személyes utalás nem történik rá
-
„...akadt nő, ki
értette e szavakat, de mégis ellökött magától”
-
nyolc fájdalmas
felkiáltás – nem vesz senki tudomást belső kínlódásairól
-
az áhított nő a
„legutolsó menedéket” tagadja meg tőle
Ime, hát megleltem hazámat... (1937)
Az Ime, hát
megleltem hazámat... kezdetű vers valószínűleg a költő utolsó
költeménye. Ugyancsak „létösszegző” vers, de alapgesztusa már a búcsúzás. A
végső megnyugvás rezignált szavaival veszi tudomásul az én, hogy nem térhet ki
sorsa elől: „E föld befogad, mint a persely”. A feleslegesség-élmény oly
mértékben uralja a szövegteret, hogy a rokon verseket jellemző önvád teljesen
hiányzik. A lírai én úgy látja: nem tehet mást, mint hogy tudomásul veszi
haszontalanságát, és legfeljebb az enyhíti sorsa tragikumát, hogy egyedül magát
tartja menthetetlennek. A vers felütése egy meditáció eredményét összegezi:
„Ime, hát megleltem hazámat”. Ez a megvilágosodás, felismerés a vers
alapmondata. E versmaghoz kapcsolódik, ezt magyarázza a költemény minden
további állítása. Az én által meglelt „haza” a sírhely - de már halálának sincs
értelme. Az ifjú József Attila még azt írta: „halált hozó fű terem /
gyönyörűszép szívemen”, most viszont: „halálom is hasztalan”. Mert nincs
szükség az „új világ” után áhítozó költőre, ahogy a „vashatos”-ra, a
„vasgyűrű”-re sem: nem kell semmi olyan, ami szilárd, megbízható, de
értéktelen. (A hatos kezdetben hat, majd tíz krajcárt, azaz húsz fillért ért.)
„Bolondot játszottak” vele, sokat vétettek ellene, holott „velük / voltam volna
én boldogan”. A sor végére került szót - „velük” - a szintagmaátvitel is
kiemeli. József Attila számos versét írta dallam után, ismeretes, hogy nemcsak
szerette a népdalokat, de a népköltési gyűjteményeket is behatóan
tanulmányozta. Az Ime, hát
megleltem hazámat... utolsó versszaka is népdal-parafrázis: „Szép a
tavasz, szép a nyár, / Szép aki párjával jár.”
Flóra (1937):
-
1. Hexameterek
-
a klasszicista
forma távolságtartást takar
-
a hexameter
kiválóan alkalmas a csendesen hullámzó érzelmek megjelenítésére
-
tájélmény,
rácsodálkozás Flórára, idilli hangulat
-
utolsó sor
dramatikus, a következő szakasz új hangnemét vetíti előre
-
2. Rejtelmek
-
a Vágó Mártához írt
szürrealisztikus dalokra emlékeztet
-
könnyed dalformához
illeszkedő tartalom: természeti elemek erotikus töltéssel
-
3. Már két milliárd
-
az Óda 4. tételének
vallomásából származó fizikai jellegű motívumrendszer (2. vsz.)
-
megjelenik egy
tisztább világ vágya: szerelem + rend (A város peremén)
-
4. Buzgóság
-
megfiatalodás
illúziója, ismét könnyedebb hangnem
-
5. Megméressél!
-
Flóra alakja a
világ különféle dimenzióiban, különböző vonatkozásaiban jelenik meg
-
szerelem és
szenvedés eszménye kifejtett metaforák segítségével (utalás Adyra)
-
társadalomba való
beilleszkedés vágya: „Ő az okmány...”
végén himnikus
felszólító mondatokkal emeli bibliai magasságokba a költeményt
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése