2012. június 13., szerda

A lírai nyelv sajátosságai Ady Endre A halottak élén című kötetében



Ady szokatlan lírikus megnyilvánulásai, újító szelleme tette a Nyugat első nemzedékének vezéralakjává. A költő megtartja eddigi stílusjegyeit, a jellegzetes háromszavas címadást, a köznevek tulajdonnevesítését és a ciklusokba rendezést. Ady kilenc szerkezeti egységre (ciklusra) bontja a kötetét, amelyekben témák köré csoportosítja verseit: Szerelmi költészet, forradalmi költemények, istenes versek, világháborús költészet. 

Emlékezés egy nyári-éjszakára:
A háború kitörésének az éjszakájára emlékezik vissza. A képek víziószerűen törnek fel. A mű során egyre sokasodnak az E/1es személyű igék ->énre ható bénultság kifejezésének eszköze. A múlt idejű létigék használatával történelmi vízválasztó vonallá tesz a világháború kitörésének az éjszakáját. Költeményét jellemzi az expresszív jelző használat, az értelmetlen erőszakot, halált és elkeseredést kifejező szerkezetek (dühödt angyal, szomorú föld). Erős vizuális és hanghatások megjelenése: riadó, csörtetés, vérvöröse. A háború a világot kifordítja önmagából (holtból élő lesz). A szorongás képi megjelenítésére is példát láthatunk. A jelzők használata is fokozást mutattat, az éjszaka a mű végére válik különösen rettenetesé.

Ember az embertelenségben:
Ady megszokott szimbolista tulajdonnevesítése a Föld és a Téboly szavakban figyelhető meg.,ezzel hangsúlyozza a háború és az embertelenség hatását. Az erőszakot kifejező szavak (zúz, rémség, nyúz) félelmet és feszültséget kelt. Az emberi érzékszervek passzívak: a költő elnémul, csak az egyénre vetülő fájdalom, bénultság érezhető. Az első versszakban metonímia eszközével él, amely névátvitelt, névcserét jelent. Az ember egészének darabokra szedésével a lélek összetörtségére utal. Az ” aki” vonatkozó névmás használata az archaizálás eszköze, amellyel a múlt értékeire irányítja a figyelmet. 

Csinszka-versek:
E költemények a Vallomás a szerelemről ciklusban található meg. Léda-szerelem lírájával, szerelmi szenvedélyével éles ellentétben állnak, kiegyensúlyozott, gyöngéd szerelem képeit mutatják. Csinszka az időleges menedék a költő számára. Megtalálta bene a féltő, óvó, otthont teremtő nőt.

Emlékezés egy nyár éjszakára
Rapszódia. Ignotus szerint Ady ezzel „megírta a háború legnagyobb versét”. Kulcsszava a fordulat, az emberi világ átcsapása apokaliptikus jelenbe, úgy, hogy a végső igazságszolgáltatást követően az isteni rend jönne el. A fordulatkülönböző szinten értelmeződik. Az életrajzi, illetve annak szánt mozzanatok mellett elvont eszmetörténeti szint is jelentkezik: a világégés és pusztulás legfőbb oka a szeretet hiánya, a részeg gondolat. Az eleinte csak „különös” éjszaka hihetetlen borzalmakat indít el. A lezárásban halvány reménysugár – az értelem talán felül tud kerekedni.

Mag hó alatt
Allegória. Alapvető természeti képe mint szervezőelv arra figyelmeztet, hogy a jelen borzalmából csak az individuális perspektíva meghaladásával, a történetiséggel, az örök körforgás felismerésével lehet túllépni. A tegnap őrzése önmagunk és a remény őrzése, mely egyúttal az önhűség kifejezője is. A vers elhatárolódás az eltévelyedett világtól. A „mag” az erkölcsi értékek megőrzésére utal, minden körülmény között. A kompozíció: döbbenet után személyes metamorfózis, majd a feladat megtalálása.

Az eltévedt lovas szimbolista vers. Előzmény: 800-ezer katona elvesztése a háborúban. A lovas az emberiség, illetve a magyarság metaforája. E versben a költői én alárendelt szerepet kap a megjelenített világ démonikus látványához képest. Már a felütés is (mely a vers végén ismétlődik, s így keretszerűen fogja egybe a többi szakaszt) démonikus világot idéz meg. A vers alapvető témája: az Idő mitikus ereje. A vers leginkább kibontott tematikus rétege a múlt és a jelen egymásba épülése. A sűrű: a múlt, a jelen: a pőre sík, mely erdővel, náddal nőtteti be hirtelen magát. Az organikus, burjánzó tenyészet, amely emberellenes, ismét rákényszeríti magát a rendezett, megművelt tájra. A vers elátkozott világában egy feltartóztathatatlan kiüresedési folyamat megy végbe. A jelen teljesen ember nélküli, az élet mozdulatlanságba dermed. E mozdulatlanságnak a múlt kísértése és e kísértés mozgalmassága ad ellenpontot. Sajátos, kettős szerkezet jön létre így: a felszín és a mélység, a mozdulatlanná dermedt jelen és a kísértő múlt ellentéte. A költemény csúcspontja a hatodik versszak, amely a múltban elrendelt és jelenbe nyúló elkárhozás foglalatát adja. Baljós, fantomszerű jelenés a lovas - csak hallani lehet vak ügetését, útja úttalan erdők, nádasok, bozótok között vezet, novemberi ködök fénytelen szürkeségében.

Krónikás ének 1918-ból tárgyias vers. Stílusa tudatosan archaizáló. A bokorrímként megjelenő ragrímek a monotóniát, a kilátástalanságot, a káoszt mint állandó jelent érzékeltetik. A 16-17. századi krónikaszerzők hangjának felidézése Ady esztétikai-poétikai útkeresését is jelzi: a lírai én tárgyiasítását és egyben feloldódását az ábrázolt tárgyban, eltávolodását az élmény pillanatnyiságától.

A halottak élén látomás vers. Adyt állandóan foglalkoztatta a harctérre indulás gondolata. Együtt akart lenni a pusztuló milliókkal: vállalni akarta szenvedéseiket. Ha erre nem is került sor, megírta kötetcímmé is emelt nagy versét, A halottak élén-t. Ahány strófa, annyi együttérző gesztus az áldozatokkal, a halottakkal csakúgy, mint azokkal, akik vele együtt a háború éveiben kiszorultak az életből. Egyetemes humanizmusának talán legnagyobb vallomása ez a verse: az ölelő kitárt kar, emberszeretete segíti őt abban, hogy individualizmusától is megszabaduljon. 

Őrizem a szemed szerelmes vers (Csinszka). A kor egyik népszerű daltípusának, az elégikus chansonnak talán legszebb képviselője a magyar lírában. Az idősödő költő szerelmi vallomása, gyöngédséget, ragaszkodást sugall a cím. Az érzelem és hangulat egyneműségét a bizonytalanságot, kétséget kifejező szavak, kifejezések bontják meg (rettenet, riadtan, nem tudom). Nemcsak az életkor, az elmúlás közelsége okozza a bizonytalanságot, hanem az ellenséges világ is. 

Nézz, Drágám, kincseimre a szerelmes vers  tanúsága szerint ez egy őszinte számvetés: a hiány és a nincs számbavétele. A látszólagos értékek hajszolása után a végső pillanatban csak a „lázáros kincsek” maradnak. Ezt a tudatot nem feledteti, legfeljebb elviselni segíti az asszonyi hűség és a szerelem, ami már nem harcot, hanem biztonságot, menedéket jelent a költő számára.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése