2012. június 13., szerda

Avantgárd világlátás és ábrázolásmód Kassák Lajos A ló meghal a madarak kirepülnek című alkotásában



Kassák Lajos
Kassák korai költészetére a nyugatosok gyakoroltak hatást, de eltávolodott. Elutasította a művészet a művészetért szépségeszményét (l’art pour l’art). Úgy vélte, a műalkotás nem puszta esztétikai tárgy,hanem aktív tett, tevékenység. Azon az állásponton volt, hogy a művészetnek le kell bontania a magas és a tömegkultúra közti határokat. Új művészeti nyelvet akart megteremteni. Költészete meghatározóan az expresszionizmushoz kötődik.
Az avantgárd jellemzői:
Az avantgárd a XX. század elején megjelenő új művészeti irányzatok összefoglaló elnevezése. Két csoportra bontható: A lázadóbb hangvételű izmusokra (futurizmus, expresszionizmus, dadaizmus, szürrealizmus), és a forma építő izmusokra ( kubizmus,konstruktivizmus).  A művészeket már nem a kézzelfogható valóság, hanem a látszat alatti lényeg megragadása foglalkoztatta. Az avantgárd szétfeszítette a hagyományos technikák kereteit, aminek eredményeként a művészeti ágak és műfajok határai elmosódtak.  Célkitűzésként jelölték meg a művészet funkciójának a megreformálását. A művészet társadalomformáló szerepével kívánták ezt elérni.
A ló meghal a madarak kirepülnek:
A ló meghal a madarak kirepülnek című szabad verse 1922-ben jelent meg. Kassákra nagy hatással volt Apollinaire szabad versei.  A műre jellemzők az avantgárd és a szabad vers főbb jegyei, mint pl. a töredékesség, a mondatépítkezés megtörik, az elliptikus szerkezetre (hiányra) épít, ok-okozati összefüggés alapján nem követhető, párhuzamos, mozaikszerű mondatszerkesztés (egy időben több tér vagy egy térben több idő). Megjelennek ismétlődések, toposzok. A műnek visszatekintő, önéletrajzi jellege van, a nyugat-európai csavargás emlékképei. Az út, utazás toposzán keresztül tárja az olvasó elé Kassák költővé válásának állomásait. A lírai hősnek útitársai vannak, a faszobrásszal és a Chilébe vallásalapítónak készülő „szittyával” utazik. Az elbeszélt eseménysor első és utolsó szakasza keretet alkot, mivel a vándorlás Pestről indul és Pestre érkezik vissza. A mű többszöri olvasása után sem értelmezhető az elbeszélt utazás célja, annak tapasztalatai és eredményei. Sikertelen, mivel a képsorok és történetmozaikok logikus, ok-okozati rendbe állításának lehetőségét poétikai alakzatok törik meg, amelyek lebontják a nyelvi jelek hagyományos jelentéseit. A szerkesztés szándékosan gátolja az értelmezést. A nyitó kijelentés visszautal a címbeli motívumokra (ló,madár). Mindkét képhez az idő képzete kapcsolódik. Időmetafora. A kapu jelentése vonatkozhat az indulásra A ló, a madár, a papagáj motívumai, valamint a vörös szín különféle ismétlődései később is visszatérnek. Ez az oka annak, hogy az olvasó nem talál olyan rendezőelvet, amelyik a képeket, motívumokat összefüggő rendszerbe illeszthetné. A versbeli képvilágban nem ismerhető fel állandó, egységes jelentésekhez kapcsolható szimbólum, vagy összetett költői képrendszer. A művet jellemzi a központozás hiánya. Ez a hiány a mondattani egységek többféle értelmezését teszi lehetővé. Kihasználja a szavak szó szerinti és az átvitt értelmű jelentés közötti feszültséget. Így a nyelvi szerkezetek is montázsszerű hatást keltenek („ szittya az öltözőben felejtette az új vallás kulcsát”, „a galambok bukfenceztek a háztetők felett/jobban mondva galoppoztak a napkocsin”). A szövegben gyakoriak a korábbi állításokat visszavonó, vagy épp az állítás és a tagadás játékára épülő szerkezeti . egységek („amit fölállítunk az föl van állítva/de amit fölállítottunk, az nem jelent semmit”; „én láttam Párizst és nem láttam semmit”). A jelenetek dinamikusak gyors egymásutánban, néhol egymásra vetítve jelennek meg. Dadaista zenei elemeket használ ( ho zsuo ho zsup). A konstruktivizmus szellemisége is megjelenik. Kassák ars poéticájá szerint, a költő feladata a személyiség felépítése és kiteljesítése.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése