A
tömegkommunikáció:
A kommunikáció általános meghatározásán belül
megkülönböztetjük az interperszonális (meghatározott személyek közötti) és a
tömegkommunikációt. A tömegkommunikáció a kommunikációnak az a fajtája, amely
széles befogadó rétegnek egyirányú vagy közvetett módon (hírközlő eszközön
keresztül történik) információkat közvetít nyelvi és nem nyelvi eszközök
segítségével. Az információ, amit közvetít időszerű, és periodikus, azaz a
feladó meghatározott időszakonként elküldi. Alapvető célja a tájékoztatás, de
adott helyzetben a felhívó funkciója is érvényesül. Ezenkívül céljai még a
figyelemfelhívás, szórakoztatás, ismeretterjesztés, reklám. A tömegkommunikáció
a médiaforradalmának és a digitalizálódás tömeges mértékének is köszönhetően
egyre nagyobb jelentőségre tesz szert. Tömegkommunikációs eszköz, médium, a Tv,
a rádió, az internet, az újság vagy más írott sajtóműfaj. A tömegkommunikáció
mindennapjaink szerves részét képezi, jelentős hatással van gondolatainkra,
életünkre, nyelvhasználatunkra. Hatásai lehetnek pozitív és negatív értékűek.
Pozitív
hatások:
A gyors információáramlás segíti az emberek közötti kommunikáció
sikerességét. Fontos szerepe van a pontos nyelvhasználat, az egyértelmű
megfogalmazás és a helyes mondatszerkesztés terjesztésében is és a helyes
artikuláció és gesztikuláció elsajátításában is. A köznyelvet használja, tehát
mindenki számára érthető a mondanivaló. Kiemelkedő szerep jut az új nyelvi
jelenségek elterjesztésében és a nyelvművelésben.
Negatív
hatások:
Manipulálják gondolatainkat, befolyásolnak döntéseinkben. A
közölt valóság, gyakran csak töredékét tartalmazza az eredeti információnak. A zsargonok
és argó kifejezések hátráltatják a befogadó esztétikailag is megfelelő
nyelvváltozatának kialakulását. A hagyományos szókincs ez által visszaszorulhat
és a beszédkészségünk romlásához
vezethet.
Megmentettél egy nyelvtan 1-estől. :DD köszönöm <3
VálaszTörlésÉppen most mentesz meg az érettségi bukástól! Köszönöm!
VálaszTörlés