Az ars poetica (latin:
költői mesterség, költészettan) a gondolati líra egy költeménytípusa; magáról a
költészetről, a költészet lényegének gondolati megragadásáról, költészet
értelméről szól.
Lírai önarcképében megfogalmazza saját
stíluseszményét, jelzi azt a költői magatartást, amelyet meg kíván valósítani. Petőfi
sokat írt önmagáról, szívesen jellemezte, elemezte saját költői és emberi
magatartását verseiben.
A természet vadvirága indulatos, támadó hangja sejteti, hogy a vers
válasz a költőt ért kritikákra (szatírával
és szarkazmussal támad). A vers lírai
önarckép, s egyben programadó vers is, olyan költemény, melyben Petőfi
megfogalmazza saját stílusélményét, jelzi, azt a költői magatartást, melyet meg
kíván valósítani. Természetes egyszerűség, népiesség és nemzeti érzés, ezek a
Petőfi-arckép lényeges vonásai. A verset a „természet vadvirága” metaforára
építi, ami szép és természetes, ezzel ellentétben az üvegházi növény
mesterséges és kevésbé életképes. „korláttalan természet vadvirága”àellentmond
a szabályoknak. „tövises vadvirág”àmeg tudja védeni magát a költő. Refrénes mű.
Dalaimban nem pusztán költői elveket fogalmaz meg, hanem
tematikus (témák szerinti) áttekintést ad a költészetéről. Sorra veszi, hogy mi
minden ihleti meg. Lelki állapotához, érzelmekhez kötődnek ezek az ihlető
dolgok. Ismétlés van minden versszak végén, ami összefoglalja az adott
versszakot, ezek az ismétlések mindig metaforák.
- gondolati, filozófiai tartalmú versek költészete
- könnyedebb, játékosabb versei
- szerelmes versek
- bordalok (vén cigány gondolata,àha jó, ha nem jó, akkor is iszunk)
- forradalmi látomásversek
XIX. század költői Petőfinek a költészetéről és költő
szerepfoglalásáról alkotott véleményét
tükrözi. A vers szerint a költő isten küldöttei. Egy lángoszlop, mely a
zsidókat vezette Kánaánba, ahogy a költészet vezeti a népet. Ezt a követelményt
állítja a többi költő elé. Indulattal érvel és bizonyít.
1. vsz:
Tiltással figyelmeztet a feladat rendkívüliségére.
2. vsz:
Meghatározza a népvezér költők szerepét és rendeltetését.
3-4.
vsz: Felháborodottan átkozza meg a gyáva és hamis hazug próféták magatartását.
5.
vsz.: A vagyoni jogi és kulturális egyenlőség elképzelése túlmutat a közeli
jövőn. A cél elérése nem kétséges, de az időpontja bizonytalan.
6.
vsz.: A költő itt már nem láttatja magát, nem szól személyes részvételről, sőt
talán tétovasága azt jelzi, hogy munkájának eredményét se fogja megérni.
A romantikus szenvedélyesség
ellenére is a vers kerek, zárt, szinte klasszicistaízlésű kompozíció, az
indulatok nem teszik zaklatottá, nem bontják meg a strófaszerkezetet. Inkább
érvelő bizonyító meggyőző retorikára esik a hangsúly. Forradalomi látomás vers
is egyben.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése