2012. június 13., szerda

Az emberi szabadság ellentmondásai Dosztojevszkij Bűn és bűnhődés című regényében



A Bűn és Bűnhődés tekinthető eszmeregénynek (eszme áll a kp-ban), polifonikus regénynek, detektívregénynek. 

Az emberi szabadság:
Az egyén és a közösség szerves egységének felbomlása alapvető téma. Központi kérdésként merül fel az individuum (személyiség) elidegenedésének folyamata, amely a társadalmi kontroll végső megsemmisüléséhez, az erkölcsök relativizálódásához vezet. Az én szabadsága tehát alapvetően két irányból, külső és belső világ, azaz a társadalom és a lelkiismeret által behatárolt.
A raszkolnyikovi szabadságeszme:

Központi gondolata a napóleoni hatalomeszem köré összpontosul. A tömeg és a tömegből kivált „nagy ember” kettősség, tehát elméleti és gyakorlati síkon is megjelenik, és ez feloldhatatlan ellentmondás lesz, Raszkolnyikov lélektani őrlődésének a kiváltó oka. Az eszem elméletben kettéválasztható, de a gyakorlatban e kettő szükség szerűen összefonódik. A kiválasztott emberek történelemalakító joga és szabadsága abban rejlik, hogy a magasabb cél érdekében vállalni tudják a történelemalakítással járó szellemi és morális terheket. A kiválasztott emberek számára lehetőség nyílik az egyén szabadságának kiszélesítésére. Az individuális tett felelőssége alól sem társadalmilag, sem intellektuálisan nem jelent felmentést az individuum etikai felelősségére. Marmeladov szociális igazságtevés indulatait ébreszti. Anyja és Dunya helyzetének kilátástalansága a személyes felelősség érzetét is felkelti. Raszkolnyikov mind társadalmi, mind lelkiismereti értelemben csak a bűnhődés bevégeztével válhat szabaddá.
Szvidrigaljov számára semmit sem jelent az erkölcs, a törvény. A lelkiismereti korlát, morális katasztrófája végül öngyilkosságba hajszolja.
Szonya átlép isteni és emberi törvényen, látszólag megtagadja keresztény hitét. De indító oka nem a kiválasztottság tudatából táplálkozó egoizmus, hanem az önzetlen önfeláldozás. A krisztusi megváltás reményében függetleníti magát a küldő körülmények által okozott nyomurúságtól.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése