2012. június 13., szerda

Az irodalmi és szociográfia jellemzői Illyés Gyula Puszták népe című alkotásában



A népi írók köre köztük Illyés Gyula is arra törekedett, hogy a földművelő lakosságról kialakult kép árnyaltabbá váljon a köztudat számára. A Puszták népe műfaja irodalmi szociográfia, átmenet a szociológia és a szép irodalmi alkotások között. A tudományos tárgyilagosság és a szépirodalmi személyesség keveredése jellemzi. A cselédréteg anakronisztikus életét mutatta be a korabeli közvélemény számára. A puszta ekkor már nem a Petőfi-féle szabad és öntudatos egyén közege, hanem az uradalmi cselédek által lakott terület. Illyés megcáfolja a korban uralkodó hamis magyarságképet.

A mű sajátosságai:
Illyés Gyula epikus alkotásai önéletrajzi jelegűek, megjelenik bennük a saját életútjában véghezvitt társadalmi felemelkedés. A Puszták népe összetett alkotás. Emlékekkel felidézett önéletrajz is. A „népréteg lelkületének” ábrázolása adja az alkotás statikusságát. Jellemző rá a cselekmény hiánya. A pusztai nép életének az elfoglaltság, az állandó, de ismétlődő munka ad értelmet. A dinamizmus érzetének kiváltó oka, a felemelkedés ritka, de létező lehetősége, amit Illyés a saját önéletrajzának hitelével alátámasztott. A mű alapja az elbeszélői én családtörténete, amelyben három korszak választható el egymástól. A nagyszülők, majd a szülők kora, végül az író felnőtt kora. Az elbeszélői nézőpont kettős, keveredik a pusztai lakók egyéni és közösségi megfigyelése. Az adat- és tényleírások tárgyilagosak, míg azok a történeti elemek, amelyeket az elbeszélő is átélt, érzelmekkel átszőtt jelenetek. ( Pl.: Petőfi-élmény emléke).

A pusztai nép és társadalom:
A befejezés nyitott, Illyés csak sejteti a megoldást, azonban egyértelműen kifejezi, az ismertetet közösség életkörülményeinek tarthatatlanságát, így késztetve gondolkodásra az olvasót. Ez a lét a feudalizmus továbbélését jelenti egy polgárosodni kívánó korban. A polgár modern fogalma nem terjeszthető ki a társadalom minden rétegére. A fogalmon túllépve lehetséges a valós polgárosodás. Egyéni karrierépítés során elvész a kapcsolat a pusztai gyökerekkel. Szükséges a pusztai léttől való eltávolodás, majd az ahhoz való visszatalálás. Ezért hivatkozik az író többször is  a bibliai tékozló fiú történetére.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése